Na Internetu bilo tko može objaviti bilo kakav sadržaj s raznim namjerama.
Kako procijeniti možemo li izvoru vjerovati?
Pet pitanja
Ovih 5 jednostavnih pitanja možete si postaviti kad nađete neku stranicu na Internetu:
- Tko?
- Što?
- Gdje?
- Kada?
- Zašto?
(Na engleskom: Who? What? Where? When? Why? )
Tko?
- Tko autor sadržaj na stranici? Da li je autor prepoznat kao ekspert u području? Da li je objavio još neke radove? Da li su radovi objavljeni u uvaženim časopisima? Obrazovanje? Radno iskustvo? Da li je autor osoba ili organizacija? - sadržaj za koji nije poznata odgovornost (autor ili ustanova) nije uputno koristiti kao izvor informacija.
- Tko je izdavač stranice? Održava li stranice dobro poznata organizacija s dobrom reputacijom? Ili je stranica vlastito izdanje autora ili udruge. Kako bi to moglo utjecati na kvalitetu sadržaja? Samoizdavaštvo je danas jako jednostavno - ne postoji treća strana koja je provjerila informacije, treba ih samostalno provjeriti.
- Tko je recenzent sadržaja? Postoji li postupak recenzije i koliko je rigorozan?
- akademska recenzija - kao za časopise
- predmetni stručnjaci - da li su kompetentni, imaju li propisane kriterije?
- otvorena recenzija na Webu - da li se autori komentara potpisuju ili su anonimni? Da li konseznus zaista potvrđuje činjenice?
Pogledati pod "About", "Author details", "Kontakt", "Publisher", "Copyright statement", i sl.
Što?
Pronađeni sadržaj treba kritički pročitati.
- Da li je sadržaj originalan ili se radi o prerađenoj verziji originalnog izvora?
- Da li je sadržaj objektivan? Jesu li prikazana sva gledišta? Sadrži li stranica linkove na druge izvore?
- Kako se dokazuju informacije?
- Da li su informacije točane i pouzdane? Temelje li se na istraživanju ili na osobnom stavu? Da li je istraživanje provedeno ispravno ili pristrano?
- formalno ili neformalno - tražite li rezultate formalnog istraživanja ili želite pročitati nečija neformalna razmišljanja o određenoj temi? Da li ćete citirati nečiji blog?
- Da li je izvor sveobuhvatan, uvodan ili se radi samo o natuknicama
- Da li je sadržaj relevantan za ono što mi treba?
Gdje?
Može biti važno je li stranicu objavila komercijalna, politička, akademska, javna ili poslovna organizacija, pojedinac te u kojoj zemlji su stanice. To često nije moguće točno odrediti, ali vrijedi obratiti pažnju na domenu u web adresi:
- .hr za Hrvatsku
- .ac.uk za britanske akademske ustanove
- .org za neprofitne organizacije
- .edu za američke akademske ustanove
- .com za komercijalne stranice
- .uk, nl, ru, de, nz, au ukazuje na stranice u Velikoj Britaniji, Nizozemskoj, Rusiji, Njemačkoj, Novom Zelandu, Australiji
Kada?
- Je li stranica redovito održavana? Sadrži li linkove koji nikamo ne vode?
- Možete li naći podatak o tome kad je stranica objavljena i kad je zadnji put obnovljena?
- Jesu li informacije očigledno zastarjele?
Zašto?
- Neke stranice odražavanju političku, ideološku, ekonomsku ili osobnu pristranost. Pokušavaju li vam nešto prodati? Da li ima neku specifičnu svrhu zbog koje može biti pristrana?
- Kome je sadržaj namijenjen? je li to akademska stranica ili stranica namijenjena općoj populaciji? Ili je prevara?
- .org, .com ili .edu?
- tilda (~) u web znači da se radi o osobnoj stranici - stavovi te osobe se ne moraju poklapati sa stavovima ustanove na čijem su serveru smještene stranice
Pogledati: "Mission statement"
Primjeri