- Razmislite o tome što je vama osobno interesantno?
- Prelistajte udžbenike koje je preporučio nastavnik (popis literature), potražite još koji udžbenik, enciklopediju ili neku drugu knjigu u knjižnici. Zavitite u bilješke s predavanja i u syllabus za određeni kolegij.
- Čitajte popularne i novinske članke. Mogu vas inspirirati ali ne mogu biti izvor kojeg ćete koristiti u radu!
- Pregledajte diplomske radnje.
- Potražite informacije na Webu
- Posjetite stranice psiholoških udruženja (http://www.psihologija.hr, http://www.apa.org/, http://www.bps.org.uk/)
- Prelistajte psihologijske časopise u knjižnici (tiskane) ili na Internetu (elektroničke). Pretražujte bazu PsycINFO.
- Konzultirajte se s nastavnikom i mentorom, pitajte u knjižnici, razgovarajte s drugim studentima.
Za početak je dovoljno samo listati literaturu na koju naiđete i obratiti pažnju na ono što vam je interesantno. Ne trebate se truditi da odmah na početku točno i precizno definirate temu.
Kad odlučite što vas zanima, krenite malo detaljnije čitati poglavlje u udžbeniku ili enciklopediji ili u nekoj knjizi koja je cijela posvećena odabranoj temi.
Odabiranje teme je proces kojem treba posvetiti određeno vrijeme.
Reed i Baxter (2003) daju savjete za odabir prikladne teme i prepoznaju glavne stranputice u koje sutedti često upadaju. Autori kažu da tema treba biti:
- vama osobno zanimljiva
- prikladna, relevantna za vaš zadatak (uzeti u obzir predznanje)
- provediva - imate li dovoljno vremena? prostor?
- istraživa? je li vam dostupna potrebna literatura i instrumenti?
Stranputice koje treba izbjegavati:
- preširoka tema - postavite ograničenja na vrijeme i broj stranica
- abulija (bezvoljnost) - ako se ne možete odlučiti, bacajte kocku! još malo razmislite šta vas zapravo zanima i zašto ste uopće ovdje, šta vam je zadatak? još se malo informirajte, ako nemate pojma
- prokrastinacija (odgađanje) - izgovori, izgovori... ; razdijelite projekt na manje zadatke
- nezanimljiva tema
- nedovoljno predznanje
- previše poznata tema - nema izmotavanja! odaberite ono što će vas nečemu naučiti
- želja da se impresionira profesor
- kontroverzna tema
- nedostupni izvori - jeste li sigurni da ste bili dovoljno uporni?
- oslanjanje na izvedene izvore informacija
- ignoriranje slušatelja ili čitatelja
Definiranje teme
Slade (1999, prema Reed and Baxter, 2003) predlaže dva načina izražavanja teme:
U obliku teze: Stres u radu ima negativne efekte na interpersonalne odnose i stoga štetno utječe na radni učinak menađera.
U obliku pitanja: Koji su efekti stresa u radu na interpersonalne odnose i radni učinak menađera?
ovo je primjer preširoke i nedovoljo definirane teme!
Sužavanje teme
dobro je to učiniti nekoliko puta u procesu!
Dimenzije po kojima se može suziti tema:
Populacija
- dob
- radno mjesto, pozicija u hijerarhiji
- rasa
- vrsta - moža vas uopće ne zanimaju ljudi? :)
Teorijski pristup
Metodologija
- laboratorijska studija
- opažanje
- anketa
- potrebni instrumenti i oprema
Sadržaj problema
- ako je tema perceptivne varke možda je dovoljno ograničiti se na samo neke varke
- koji je opseg vašeg projekta?
- projekt iz psihologije ličnosti može biti ograničen metodologijom za procjenu ličnosti, a projekt o rukovođenju može se orijentirati na različite grupe sudionika, npr. više i niže pozicionirane rukovodioce.
Korištena literatura
Reed, J. R. and Baxter, P. M. (2003). Library use : A handbook for psychology. Washington, DC: American Psychological Association.