Koha Croatian user group
Funkcionalnost Koha softvera: Revision 5
Osnovna funkcionalnost
Nabava
- evidencije više izvora sredstava/troškova
- nabava od različitih dobavljača
- nabava prema ugovoru s dobavljačem
- mogućnost da korisnici predlože naslove za nabavu (evidencija desiderata)
- nabava postojećeg naslova - podaci o naslovu preuzimaju se iz postojećeg kataložnog zapisa
- nabava novog naslova - nekoliko opcija za preuzimanje podataka o naslovu:
- izrada minimanlong kataložnog zapisa
- preuzimanje udaljenih podataka uz pomoć Z39.50 protokola
- preuzimanje podataka iz lokalne datoteke s MARC zapisima
- preuzimanje podataka iz baze desiderata
Katalogiziacija - izrada i preuzimanje bibliografskih zapisa
- podrška za MARC (UNIMARC i MARC21_ formate s mogućnošću korištenja bilo kojeg polja iz standarda
- Z39.50 klijent za preuzimanje zapisa
- mogućnost prijenosa zapisa iz datoteke s podacima u MARC formatu
- normativa za autore
- normativa za predmetne oznake
- priređeni zasloni (templates) za katalogizaciju različitih vrsta građe (minimanlo monografije i serijske publikacije)
- mogućnost samostalnog dodavanja novih zaslona za katalogizaciju, prema vlastitim potrebama
- provjera valjanosti unesenih podataka i dojava grešaka
- izrada novog zapisa na temelju postojećeg
- mogućnost otvaranja više zapisa istovremeno
- jednostavno ispravljanje i brisanje zapisa
- mogućost sakrivanja pojedinih bibliografskih zapisa iz javnog kataloga
Obrada primjeraka
- automatsko generiranje barkoda
- automatsko predlaganje signature na temelju klasifikacijske ili neke druge oznake
- slobodno oblikovane javna i interna napomena za primjerak
- evidencija izgubljenih i otpisanih primjeraka
- mogućnost dodavanja više različitih, proizvoljo definiranih statusa za primjerak
- mogućnost dodavanja nekoliko primjeraka s istim oznakama odjednom
- podrška za printanje barkoda i signatura
Obrada časopisa (periodika)
- evidencija pretplate na časopise
- zaprimanje sveščića prema unaprijed određenom periodicitetu
- reklamacije časopisa
- obaviještavanje korisnika o prisizanju novih brojeva
- evidencija proslijeđivanja novih naslova (routing list)
Evidencija korisnika
- pretraživanje prema imenu i prema članskom broju korisnika
- mogućnost preuzimanja podataka o korisnicima iz drugih sustava u okolini (LDAP)
- mogućnost unošenja napomena i/ili obavijesti:
- internih napomena- vidljivih samo osoblju
- obavijesti namijenjenih korisniku vidljivih na korisničkoj stranici
- automatsko brisanje neaktivnih korisnika
- mogućnost dodavanja proizvoljnog broja različitih identifikacijskih oznaka za korsnike (npr. OIB, JMBG, JMBAG, broj putovnice i slično)
- procedura za anonimizaciju povijesti posudbe
Cirkulacija
Pravila posudbe
mogućnost definiranja pravila posudbe prema vrstama građe i kategoriji korisnika. za svaku kategoriju korisnika i vrstu građe treba odrediti:
- maksimalnu količina istovremeno posuđenih primjeraka
- period posudbe
- mogućnosti obnavljanja zaduženja i koliko puta je obnavljanje dozvoljeno
- mogućnosti rezerviranja
- zakasnine i period odgode plaćanja
- mogućnost definiranja različitih pravila posudbe za pojedine zbirke (branches)
- mogućnost postavljanja datuma do kojeg svi korisnici moraju vratiti knjige, bez obzira kad su ih posudili.
- mogućnost da se građa posuđuje na različito vrijeme: na sat, preko noći, preko vikenda
- dani kada je knjižnica zatvorena ne računaju se u rok posudbe niti se u te dane računa zakasnina
- mogućnost da se korisniku koji kasni s vraćanjem jedne knjige ograniči posudba
- mogućnost da se korisniku koji nije platio zakasninu ograniči posudba
- mogućnost određenja maksimalnog iznosa zakasnine
- knjižno osoblje može "pregaziti" bilo koje pravilo
Posudba
- brz i točan unos identifikacijskog broja korisnika jedinice (učitavanjem linijskog koda, podataka s identifikacijskih kartica i preko tipkovnice) s potvrdom podataka o korisniku i o jedinici
- automatsko blokiranje kod prekoračenja ovlasti zadanih u pravilima posudbe
- ispis jedinica kojima je istekao rok posudbe
- obavijest o neplaćenim zakasninama
- automatsko blokiranje ako je naslov rezerviran na drugog korisnika i mogućnost otkazivanja rezervacije
- prikaz poruka za korisnike od strane osoblja i interne napomene
- jednostavan pristup datoteci korisnika u svrhu provjere podataka
- obavijest ako je primjerak već posuđen (tj. nije prethodno razdužen) i mogućnost da se akcije razduživanja i zaduživanja u takvim slučajevima obave u jednom koraku
Obnavljanje zaduženja
- mogućnost skupnog obnavljanja zaduženja za svu građu koje je neki korisnik posudio
- mogućnost da korisnici samostalno obnove zaduženje
- novi rok se određuje prema datumu kad je rok istekao
- novi rok se određuje prema datumu kad je rok produžen
- ako je naslov rezerviran, nije moguće obnoviti zaduženje
Rezervacije
- postavljanje rezervacija na nivou naslova (ili na sve primjerke ili samo na određene primjerke)
- redoslijed čekanja s mogućnošću davanja prioriteta pojedinim korisnicima
- automatsko slanje poziva za vraćanje knjiga koje su rezervirane
- automatsko slanje obavijesti korisniku kad je rezervirana građa spremna za preuzimanje
- podešavanje vremenskog perioda u kojem korisnik mora podići rezerviranu knjigu
- poništenje rezervacije ako korisnik nije došao po rezerviranu jedinicu
- poništenje rezervacije nakon određenog vremena ako se zahtjevu nije udovoljilo
- mogućnost podešavanja maksimalnog broja rezervacija po korisniku
- korisnik ne može rezervirati knjigu ako ima zakasninu veću od nekog iznosa
- mogućnost da korisnici rezerviraju samo one knjige koje su trenutno u posudbi ili sve knjige (opcija)
- oštećenje knjige moguće/nije moguće rezervirati (opcija)
- mogućnost da se datum rezervacije postavi u budućnost, a ne samo na dan kad je rezervacija učinjena
- mogućnost da korisnik samostalno rezervira naslov preko OPAC-a
Zakasnine
- iznos zakasnine određuje se prema danu, a različito za različite vrste građe i kategorije korisnika
- korisnik ne može posuditi knjigu ako ima više od određenog iznosa zakasnine
- korisnik ne može produžiti rok vraćanja knjige ako ima više od određenog iznosa zakasnine
- mogućnost tiskanja potvrde o plaćenoj zakasnini
- mogućnost "rastuće zakasnine" kao kaznene mjere
Vraćanje
- vraćanje moguće bez identifikacije korisnika
- ako korisnik ima zakasninu, mogućnost naplate direktno sa sučelja za vraćanje
Izvještaji
- priređeni osnovni izvještaji o cirkulaciji (zakasnine, rezervacije i prekoračenje roka vraćanja itd.), nabavi, katalogizaciji
- mogućnost da knjižnica sama odredi i neku drugu vrstu izvještaja potrebnih za poslovanje
Pretraživanje (katalozi)
- posebno sučelje za osoblje knjižnice
- posebno javno sučelje za krajnje korisnike (OPAC)
- jednostavno i složeno pretraživanje
- mogućnost dodavanja proizvoljne količine polja u kriterije za pretraživanje
- sortiranje rezultata prema prozivoljnom broju kriterija
- formati prikaza podataka ISBD i MARC
- preuzimanje rezultata pretraživanja (MARC i dr.)
- slanje rezultata pretraživanja e-poštom
- višejezično sučelje
- mogućnost da se u OPAC-u sakriju neki primjerci, koji ostaju vidljivi osoblju knjižnice (npr. izgubljeni ili otpisani primjerci se ne vide u OPAC-u, a vide u sučelju za osoblje)
- mogućnost da se u OPAC-u prikaže napomena o statusu primjerka različita od one koja se vidi u intranetu (npr. u OPAC-u se vidi samo da je knjiga oštećena, a u intranetu se vidi da li je poslana na uvez)
- mogućnost izrade javnih i privatnih popisa naslova koji se čuvaju u katalogu
- mogućnost da se u rezultatima pretraživanja prikažu podaci iz drugih izvora (npr. Amazon prikazi knjiga, Google books covers)
- pristup sučelju za uređivanja zapisa direktno iz rezultata pretraživanja u sučelju za knjižničare
- OPAC: poveznice na pretraživanje drugih izvora s ugrađenim upitima (veza na naslov u drugom izvoru, npr. katalogu neke druge knjižnice)
- OPAC: podrška za tagove
Izvještaji
- mogućost izrade izvještaja uz pomoć SQL upita
- mogućnost dohvaćanja svih podataka u bazi u svrhu izrade izvještaja
Mogućnosti za registrirane korisnike
- direktna prijava uz pomoć AAI@EduHr i/ili članskog broja
- uvid u trenutna zaduženja i rezervacije na osobnoj stranici unutar sustava
- uvid u povijest čitanja
- mogućnost samostalne rezervacije knjiga
- spremanje/brisanje povijesti pretraživanja
- odabir vrste i frekvencije obavijesti koje korisnik prima putem elektroničke pošte (zaduženje, razduženje, istek roka posudbe, ispunjena rezervacija)
- mogućnost mijenjanja osobnih podataka (osoblje treba odobriti promjene)
- mogućnost izrade popisa zanimljivih naslova koji se čuvaju na osobnoj stranici
- mogućnost dodavanja tagova i komentara uz naslove
Slanje obavijesti korisnicima
e-mailom i/ili SMS-om:
- posudba
- vraćanje
- obavijest o prekoračenju roka posudbe
- upozorenje o skorom isteku roka posudbe
- rezervacija je spremna za preuzimanje
konfiguracija:
- samostalno definiranje sadržaja poruke
- mogućnost definiranja različitih obavijesti za različite kategorije korisnika
Podešavanje sustava i pomoćni alati
- jednostavno administracijsko sučelje dostupno preko web sučelja
- mogućnost pretraživanja opcija u administracijskom sučelju prema nazivu opcije i opisu
- mogućnost exporta cijele bibliografske baze podataka u različite formate (minimalno MARC)
- mogućost exporta svih ostalih podataka - podaci o korisnicima, (anonimizirana) povijest posudbe, podaci o nabavi i pretplati na časopise
Opće karakteristike
- web sučelje za sve funkcije (nema potrebe instalirati klijente na radne stanice za knjižničare)
- potpuna utf-8 podrška u svim modulima
- mogućnost izrade prilagođenog OPAC sučelja radi usklađivanja s vizualnim dizajnom web stranica knjižnice
- mogućnost automatiziranja administratorskih zadataka izradom skripti
- zapisivanje logova za sve važne akcije
- mogućnost automatskog mijenjanja podataka o primjercima prema određenim kriterijima
- mogućnost automatskog mijenjanja bibliografskih zapisa prema određenim kriterijima
- raspoloživost nadogradnje sustava (nova verzija softvera) barem 2 puta godišnje
Integracija s drugim sustavima
- integracija sa sustavom studomata - mogućnost ograničavanja upisa studentima koji nisu podmirli obaveze u knjižnici (nevraćene knjiga i zakasnine)
- integracija sa webom organizacije
- single sign-on
- isporuka popisa u formatu prikladnom za prikazivanje na web stranici